
Met een zinderende eerste ronde, beloofde ook de tweede race in de le mans ultimate proloog een spektakel te worden. 24 deelnemers verdeelde zich over zes verschillende GT3 Bolides. Wat voor opmerkelijke gevechten zorgden op het Amerikaanse Cota. Een 90 minuten lange race resulteerde in een dominante overwinning en een bizarre veld verdeling vergeleken met de kwalificatie.
Dat de Aston Martins het goed deden in de kwalificatie was al een hint naar de uitslag van de race. Bas van Grunsven wist zich als beste te kwalificeren. Danny Lugt maakte de eerste startrij compleet, gevolgd door Pieter Brandsma. Het was een opmerkelijk gezicht dat Wik Hoogterp als 22ste aan de start verscheen, maar niet zonder opzet.
Terwijl het op Azerbeidzjan in de Formule 1 eerder die middag wel misging, beleefde Cota een start vol actie, positiewisseling, zonder incidenten. Van Grunsven behield steevast zijn leiding, terwijl het Bram van der Tang was die zichzelf vanaf de buitenkant van bocht 1 promoveerde naar de tweede plek. Gerben Kelly en Cas van de Woestijne maakten het in de derde sector erg spannend voor plek 7. Kelly behield de zevende plek, niet voor lang. De nummer 92 Ferrari finishte namelijk als elfde. aan het einde van de eerste ronde wist Wik Hoogterp zich te verplaatsen van de 24ste positie, naar plek 18.
Lang werd er nog gevochten in het middenveld. Iets later dan verwacht werden de eerste pitstoppen gemaakt. De top 7 in zijn geheel kwamen dezelfde ronde de pitstraat binnen. Terwijl Van Grunsven als eerste binnenkwam, verliet hij als tweede de pitstraat. Een verschillende strategie was de oorzaak, want Van Grunsven was de enige die wel zijn banden liet vervangen en als gevolg meer tijd verloor. Lang duurde het echter niet voordat Van Grunsven de leiding weer overnam. Door het voordeel van nieuwere banden wist hij zijn teamgenoot Lugt, met nog 28 minuten te gaan, in de eerste bocht te passeren.
Spanning en sensatie in de slotfase voor de zevende plek, een gevecht wat maar liefst 25 minuten lang duurde werd besloten door een fout van Rene Vos. Hij en zijn Lexus verloren het stuur in de slotfase, en daarmee kans op de zevende plek. Die ging uiteindelijk naar niemand minder dan René Hoogterp. Vooraan was het Van Grunsven die uiteindelijk dominant de overwinning pakte. Dat deed hij met maar liefst een gat van 14 seconden, het was De Lugt die in niemandsland als tweede over de lijn kwam. Terwijl Pascal de Birk als derde over de meet kwam. Wellicht onverwachts, hij startte namelijk als zesde.
De derde ronde in de proloog zal plaatsnemen op vijf Oktober. Nergens minder dan op het virtuele Imola.
Volledige controle in Boedapest
07-10-2025 | NK Formula Pro
01-10-2025 | GT4
Red Bull Ring geeft Stephane Rouault vleugels
24-09-2025 | Algemeen