Zwartenbol en van Ark winnen in tactisch raceweekend



Zwartenbol en van Ark winnen in tactisch raceweekend


Bas Zwartenbol en Pim van Ark winnen in Spa Francorchamps, wat een zeer tactisch raceweekend bleek te zijn.

Spa Francorchamps was het 2e endurance weekend van het NK GT3 kampioenschap. Op de Nordschleife was het 1 race van 90 minuten maar op Spa waren het 2 races.
Race 1 ging over 20 minuten en race 2 60 minuten, waar het zo goed als zeker zou zijn dat je een pitsstop moest maken.

In de kwalificatie was het wederom Robin de Jong die de pole pakte voor race 2, voor Pim van Ark en Roy de Muinck
Op plek 10 had Bas van Grunsven zich gekwalificeerd en mocht dus voor race 1 vanaf pole position starten.

Van Grunsven kende een prima start en behield zijn pole, maar achter hem was het alleen maar gevechten tussen meerdere rijders.
Voor een goed deel van de race, reed de volledige top 10 binnen 5 seconde van de leider van de race.

Andere Bas, Bas Zwartenbol, won vorige week race 1 en had zijn vizier er weer op staan. In de 3e ronde van de race was het al raak toen hij van Grunsven inhaalde op Kemmel straight.
Uiteindelijk bleef het hier niet bij, want van Grunsven gaf niet zomaar op.
Zelfs een klein moment in de race was van Grunsven er even voorbij, maar Zwartenbol wilde kostte wat het kost die 3e overwinning binnen harken.

Achter deze heren waren er, zoals gezegd, veel gevechten.
De uiteindelijke "grote" winnaar van dit groepje, was Roy de Muinck. Ondanks de vele gevechten, pakte hij de 3e plek in race 1.

Wie er uiteindelijk won deze race, was zeker een Bas. Het was Bas Zwartenbol.
In de laatste ronde probeerde van Grunsven het nog meerdere malen, maar Zwartenbol hield zijn hoofd koel en pakte dus overwinning nummer 3 van dit seizoen.

Grote verliezers in race 1 waren Danny de Swart, Rene Vos en Robin de Jong.
In de laatste ronde spinde Danny de Swart nog, opkomen Raidillon, waardoor de Jong en Vos moesten ontwijken en ze beide hun laatste cuttrack pakte.
Hierdoor verloren ze enorm veel tijd en vielen ze buiten de top 20, terwijl ze voor het incident in de top 8 reden.

Race 2 zou een prachtig schouwspel zijn van ongeluk, tactiek en cuttracks.

Bij de start van race 2 was het Robin de Jong die vanaf pole mocht starten. Vorige race, kon hij er 50m van genieten, aangezien de tractie van de Porsche erg sterk is.
Nu was de Jong plek 1 al kwijt na bocht 1. Door een te scherpe lijn te nemen in bocht 1, kreeg hij een cuttrack en moest hij meerdere rijders voorbij laten.
Door het voorbij laten van meerdere coureurs ontstond er een domino effect richting Eau Rouge en Raidillon.
Wik Hoogterp moest uitwijken voor een zwaberende de Jong en Hoogterp ging hard te muur in. Zo hard, dat de wagen terug klapte richting de racelijn en een megacrash veroorzaakte.
Hierdoor vielen minstens 6 rijders al uit in deze 60 minuten race.

Deuces Motorsports Club was de lachende 3e, want ze lagen met 3 wagens in de top 3.
De Jong, die uiteindelijk zijn snelheid terugwon, ging op pad richting het podium. Eenmaal aangekomen bij nummer 2 Dylan Klaver, maakte hij een actie aanremmen Les Combes.
Helaas raakte beide heren elkaar en was het de Jong die met een beschadigde wagen weer terugkon naar de pits.

De pits bleek een belangrijke rol te spelen in deze race.
Er bestond een kans, dat als je de hele race op een lage fuelmixture zou rijden, je mogelijk de race kon uitrijden.

De Muinck reed rustig op kop, voor Rene Vos en Danny de Swart.
Vos en de Swart hadden van Ark al ingehaald in de beginfase van de race maar dit had een reden.

Pim van Ark was een van de weinige, die ging proberen om de race uit te rijden op 1 tank fuel.
Aangekomen in de laatste 10 minuten van de race, was zo goed als het volledige veld naar binnen gegaan voor fuel, maar 2 namen niet.
Pim van Ark en Bas van Grunsven, waren beide die de gok gingen wagen en och wat ging dit goed uitpakken.

Met een voorsprong van bijna 30 seconde, pakte Pim van Ark een prachtige overwinning in race 2, voor Bas van Grunsven en Roy de Muinck.

Over 2 weken zijn we weer terug met het NK GT3 kampioenschap op het o zo tricky baantje van Bathurst.


gt3-spa
Na het grote succes van vorig jaar willen we komende zomer wederom een Monaco GP evenement organiseren. 78 rondes met de Fpro op de historische omloop…

Lees verder...

Op 14 juni vindt de halfjaarlijkse Algemene Ledenvergadering plaats. En ditmaal treffen we (elkaar) eindelijk weer fysiek. Ditmaal in Loosdrecht, waar…

Lees verder...

De 3e en laatste endurance race van het seizoen was ditmaal op Portimao, waar de coureurs voor ronde 5 gingen uitmaken wie er met de overwinning er va…

Lees verder...

De datum van de 13e editie SRVN500 is aangepast! Door omstandigheden konden we voor de oorspronkelijke datum, 1 juni, helaas geen wedstrijdleiding bes…

Lees verder...