Koldeweij en De Muinck winnen op Le Mans



Koldeweij en De Muinck winnen op Le Mans


De vijfde ronde van het NK GT3 vond plaats op het dertien kilometer lange Circuit de la Sarthe in de buurt van Le Mans. Dertien kilometer waar de rijders een kleine vier minuten over zouden doen en dat betekende dat de coureurs in de kwalificatie slechts de tijd hadden voor één snelle ronde. Een foutje betekende dus achteraan starten, zo ondervonden Stan Vlietstra en Maarten de Jong. Uiteindelijk was het Lars Koldeweij die verrassend pole pakte nadat Roy de Muinck twee keer paars liet noteren in sectoren één en twee. De Muinck moest genoegen nemen met plaats twee voor kampioenschapsleider Niek Jacobs.

Bij de start van de race vormde het veld een lang lint richting de eerste chicane. De Muinck zette zijn auto heel eventjes naast die van Koldeweij, maar kon zijn Audi nog niet voorbij de McLaren van GNCR Motorsports zetten. In de openingsfase ontstonden er meerdere gevechten en bleek Jacobs het tempo van de heren aan kop niet te kunnen volgen; hij zou zijn derde positie af moeten staan aan Dylan Klaver. Ook Rogier de Klein mengde zich in het gedrang, maar na contact met Mathieu Decrop in Indianapolis eindigden zijn kansen op een goed resultaat in de vangrails. Ook vooraan bleef het spannend. Het tweetal Koldeweij en De Muinck was weliswaar weggereden van de rest van het veld, maar het onderlinge gaat zou nooit meer dan twee seconden bedragen en bij het insturen van de Ford-chicanes zag De Muinck zijn kans. Heel even leek het of zijn inhaalpoging succesvol zou zijn, maar een verkeerd ingeschatte tweede chicane en daaropvolgend gestuiter over de kerbstones bleken de redding voor Koldeweij. Na twintig minuten was het Koldeweij die aan het langste eind trok, De Muinck kort daarachter op plaats twee. Niek Jacobs completeerde het podium na een late crash van Dylan Klaver.

Überhaupt een rondetijd noteren bleek ook in de tweede kwalificatie al lastig genoeg; iemand die daar echter opnieuw geen moeite mee had was Lars Koldeweij. Hij zette zijn McLaren wederom op pole position en had daarmee de ideale uitgangspositie om mogelijk de leiding in het kampioenschap over te nemen van Niek Jacobs, die vanaf P4 moest komen. Positie twee en drie op de grid waren voor Roy de Muinck en teamgenoot Dylan Klaver.

Waar de start van de eerste race redelijk gemoedelijk verliep, was dat in de tweede race van de avond wel anders. Het leek alsof de coureurs alle ongeluk en drama van race één op hadden gespaard voor race twee. Tot de eerste remzone ging alles goed, maar eenmaal aangekomen bij de twee chicane miste de helft van het veld. Lars Koldeweij had zijn motor opgeblazen door te enthousiast terug te schakelen. Daarachter werd Niek Jacobs de vangrails ingeduwd door Dylan Klaver, beiden stuiterden terug de racelijn op en konden de coureurs van plaats vijf het tweetal niet meer ontwijken. Nadat het stof van die megacrash was neergedaald bestond de nieuwe top vijf uit Roy de Muinck (+1), Rogier de Klein (+4), Bas van Grunsven (+9), Björn van Vulpen (+9) en Stan Vlietstra (+11). Eventjes was ook Mathieu Decrop nog onderdeel van die groep, maar na een klein uitstapje in het grind bij Tertre Rouge zou hij ver terugvallen. Een ander slachtoffer van de startcrash bleek Jeroen Huisers. Na een sterke vierde plaats in de eerste race moest hij aan het einde van de eerste ronde zijn vijfde plaats opgeven om schade aan zijn Aston Martin te laten repareren. Doordat de gebruikelijke podiumvulling was uitgevallen ontstond er een grote groep ‘langzamere’ deelnemers die zou gaan strijden om het laatste podiumplaatsje achter Roy de Muinck en de inmiddels weggereden Rogier de Klein. Een treintje ontstond achter Bas van Grunsven dat afgesloten werd door Glenn Bontenbal op P11. Lang kon Van Grunsven niet genieten van zijn derde plaats, Vlietstra wist met een indrukwekkende actie zowel Van Grunsven als Van Vulpen te verschalken en nam daarmee de derde positie over. Het zou het begin zijn van een intens gevecht met de nodige positiewisselingen. Pas nadat Van Vulpen met oververhitte achterbanden zou spinnen bij het uitkomen van de Porsche-bochten werd het wat rustiger vooraan en kon Stan Vlietstra een klein gaatje slaan vanaf plaats 3. Ondertussen hadden Bas Zwartenbol en Glenn Bontenbal zich vanaf positie 24 en 25 op weten te werken naar plaats vier en vijf. De twee hadden snelheid duidelijk te pakken en eventjes leek het erop dat een van beiden het podium van Vlietstra nog kon bedreigen. Vlietstra begon het in de slotfase zichtbaar lastig te krijgen in de laatste sector en Zwartenbol en Bontenbal wisten het gat tot iets meer dan een seconde te dichten, maar hun onderlinge gevecht zou er uiteindelijk toe leiden dat Vlietstra voor het eerst dit seizoen het podium mocht betreden. Roy de Muinck won met gemak de tweede race voor Rogier de Klein. Bas Zwartenbol trok om het gevecht voor P4 aan het langste eind na een wat oncharmante actie waardoor Bontenbal en de laat aangesloten Pascal de Birk het grind in zouden gaan.

Door de afwezigheid van Robin de Jong en de slechte uitslagen van Jacobs en Koldeweij nam Roy de Muinck de leiding in het kampioenschap over. Hij heeft nu twintig punten voorsprong op Niek Jacobs en 42 op Lars Koldeweij. Op 12 december zal het NK GT3 beslist worden op het circuit van Monza


De inschrijvingen zijn geopend voor het nieuwe seizoen bij Simrace Vereniging Nederland. Meld je aan voor één of meerdere kampioenschapp…

Lees verder...

In 'Achter het stuur' belichten wij de leden binnen Simrace Vereniging Nederland, wat doen zij naast het racen op de virtuele circuits? Gijs Sonneveld…

Lees verder...

De laatste race van dit endurance seizoen werd verreden op Silverstone. Het was van Aerle die op pole stond bij de LMP2 en Dylan Klaver mocht als eers…

Lees verder...

Frank Hamming heeft het kampioenschap in de Formule Pro gepakt met een overwinning in de slotrace op Silverstone

Lees verder...