Jacobs oppermachtig in de Eifel



Jacobs oppermachtig in de Eifel


Voordat er ook maar één meter gereden was, waren er al verschuivingen in het kampioenschap; Robin de Jong had een roekeloze inhaalpoging gedaan op directe titelconcurrent Niek Jacobs en moest zijn overwinning in race twee op NOLA inleveren. Rik van Aerle behaalde daardoor zijn eerste overwinning bij SRVN. Jacobs pakte de leiding in het kampioenschap over en had nu een voorsprong van één punt ten opzichte van De Jong.

Dan de kwalificatie en de eerste race. In eerste instantie leek het Mathieu Decrop te zijn die pole position zou pakken, maar bij het vallen van de vlag was Jacobs ondertussen nog één duizendste sneller gegaan. Dus mocht Jacobs voor de tweede maal dit seizoen het veld naar de eerste bocht leiden. Daar aangekomen deed Decrop nog een verwoede poging om P1 over te nemen, maar verder dan wat contact met de auto van Jacobs kwam hij niet. Ondanks de korte duur van de sprintrace is de openingsfase een rustige zonder al te veel actie. Hoewel, achterin het veld komt het tot contact tussen Jeremy Mook en Jos van der Sterren, zij eindigen aan beide zijden van het circuit naast de baan en ook Pieter Brandsma kan de auto’s niet meer ontwijken. Gedurende de race beginnen er op steeds meer plekken gevechten te ontstaan; Koldeweij wordt onder druk gezet door Van Aerle en De Muinck en achter hen ontstaat een serieus treintje met Dylan Klaver als locomotief. Vooral tussen Klaver, De Klein en de coureurs van Vanderpoel Racing blijft het lang spannend, ondanks weinig echte inhaalpogingen. Vooraan weet Jacobs een klein gaatje te slaan dat hij niet meer uit handen zou geven, hij wint zijn eerste race dit seizoen. Decrop houdt Robin de Jong achter zich en wordt sterk tweede na tegenvallende resultaten in de voorgaande races.

De eerste startrij zag er in race twee exact hetzelfde uit, het gat tussen Jacobs en Decrop was met meer dan twee tienden echter wel wat groter. Bij de start probeert Decrop het wederom in bocht één en schijnbaar succesvoller dan in de eerste race. Hij zet zijn Audi naast de Bentley van Jacobs en lijkt P1 over te nemen, maar Jacobs weet zij aan zij te blijven en omdat de volgende bocht de andere kant op gaat is het toch Jacobs die leidt na de eerste ronde. Ook nu verloopt de openingsfase rustig en komt de eerste noemenswaardige actie pas na tien minuten: De Jong verremt zich en tikt de achterkant van de auto van Decrop aan. Beiden zouden de pitstraat op moeten zoeken, Decrop zou daarna zelfs compleet uitvallen. Het lijkt het hele veld opgeschrikt te hebben, de coureurs doen het nog eens tien minuten rustig aan met slechts een aantal korte gevechten. Maar dan, na twintig minuten, barst de race toch los. Terwijl vooraan het veld Rik van Aerle de druk begint op te voeren bij Lars Koldeweij, spint De Klein in de Schumacher-S. Jeroen Huisers, die twee sterke races reed, heeft geluk en kan er met wat millimeters over net omheen rijden, maar daarachter knallen Stefan van der Horn en Martin Baltus vol op de midden op de baan tot stilstand gekomen Ferrari van De Klein. Het blijkt het startschot voor een druk slot van de tweede race. Overal vinden coureurs elkaar en de regie heeft het te druk om alles goed in beeld te houden. Eén man heeft er geen boodschap aan: Niek Jacobs verdween na de eerste ronde langzaam aan de horizon en werd door de rijders vechtend om de laatste podiumplaatsen pas teruggezien na het vallen de vlag. Koldeweij weet na een lang gevecht Van Aerle en De Muinck achter zich te houden en finisht op gepaste afstand van Jacobs op de tweede plaats. Door het terugvallen van De Jong neemt hij ook P2 in het kampioenschap over. Om ook de leiding in het kampioenschap over te nemen moet hij nog wel even aan het werk; Jacobs’ voorsprong bedraagt 40 punten.


Frank Hamming heeft het kampioenschap in de Formule Pro gepakt met een overwinning in de slotrace op Silverstone

Lees verder...

Zondag 19 december wordt het vierde en laatste endurance-evenement (LMP2 & GTE) van 2021 gehouden. We hebben jullie via een poll de mogelijkheid g…

Lees verder...

De vijfde ronde van het NK GT3 vond plaats op het dertien kilometer lange Circuit de la Sarthe in de buurt van Le Mans. Dertien kilometer waar de rijd…

Lees verder...

Frank Hamming is terug van weg geweest en heeft in Monaco na een pole position de overwinning gepakt voor Mateman en Veltens. Vanaf de 1e minuut was…

Lees verder...