De Jong pakt dubbel in seizoensopener op de Nürburgring



De Jong pakt dubbel in seizoensopener op de Nürburgring


Nieuwe auto's en roestige coureurs zorgde voor een rommelige start waarbij diverse rijders moeite hadden om van hun plek te komen. Achterin het veld ging het mis met diverse auto's die op elkaar klapte en aan de kop van het veld waren het de Vries en Frank Hamming die opgeschoven naar de kop van het veld. De Jong herstelde een paar bochten later en beide heren reden weg. Inhalen bleek zoals wel vaker erg lastig op de Nürburgring en zo was zaak om de concurrentie in een fout te lokken. De Vries en de Jong bleken aan elkaar gewaagd, maar het was uiteindelijk de Jong die de leiding weer wist terug te pakken in de slotfase van de race. De Jong pakte hiermee de overwinning in de 'sprintrace' voor de Vries en Hamming.

Niet alleen de auto is anders ten op zichten van vorig seizoen, ook het raceformat. Zo wordt er met meerdere splits gereden en ook het raceformat is iets gewijzigd. Waar vorig seizoen de top 8 van de eerste race werd omgedraaid wordt dit nu gedaan met de kwalificatie uitslag. Ook de lengte van de race is aangepast, de eerste race is 20 minuten en de tweede race 40 minuten. Ook de verplichte pitstop is weg uit het regelement en dit betekent dus bandensparen.

Bram Kuipers kwalificeerde zich als 10e en dit betekende dat hij van pole mocht vertrekken in de hoofdrace. De start was echter voor Hans van Putten, de rookie pakte de leiding over, maar een klein foutje in bocht 4 gaf de leiding weer terug aan Kuipers. Een ietwat wilde en rommelige openingsfase zorgde al voor twee grote slachtoffers. Kevin Heijnen werd van de baan gedrukt door Jos Friemann en belande zo in de bandenstapel. Frank Hamming verloor de controle van zijn bolide bij het uitkomen van de bocht en moest ook de pits opzoeken voor reparatie werk aan de voorvleugel. De Vries kende een prima openingsfase en kwam als 4e door na de eerste ronde van de race. Kuipers kon wegrijden aan de kop van het veld, daarachter ontstond een mooi gevecht tussen Lippens, Friemann, de Vries en de Jong. Een foutje van Friemann bij het uitkomen van de chicane gaf de plek aan de Vries en ook de Jong klapte direct mee. Lippens maakte het de Vries lastiger en een kleine touche in diezelfde chicane gaf de positie aan de Jong die een bocht later ook Lippens kon pakken. Kuipers reed stoïcijns door aan de kop van het veld, maar had geen antwoord op het tempo van de Jong en de Vries. De teamgenoten maakte het elkaar niet moeilijk en zo was het een complete GNCR top drie. Dit zou niet meer veranderen in het restant van de race. De Jong pakt de maximale score door twee overwinningen, de Vries blijft in het spoor met twee 2e plaatsen. Kuipers herstelde zich van een moeizame eerste race met het laatste podiumplekje.

In split 2 ging Olaf van der stam er met de overwinning vandoor in race 1. Stan Vlietstra en Andre Geuze completeerde het podium. In de tweede race was het Geuze die als eerste over de streep kwam en hiermee goede zaken doet in het kampioenschap en een goede kans maakt op promotie naar split 1 na het volgende evenement. Sander Schoonderwoerd eindigde als 2e voor Stan Vlietstra die als 3e eindigde.


Handgraaf mocht zoals meerdere races dit seizoen van pole position starten met kampioenschaps rivalen de Vries en van Putten dicht achter hem.

Lees verder...

Met nog 2 rondes te gaan zijn we alweer aangekomen bij de en na laatste race van het F3 kampioenschap.

Lees verder...

De laatste rond van het Alpine GT4 Cup werd verreden op Toban. Het was Isaiah Bennett die meteen goeie zaken deed door de auto op pole position te zet…

Lees verder...

Ronde 5 van het NK GT3 kampioenschap bracht ons naar Portugal op het circuit van Portimao. In de kwalificatie was het Robin de Jong die de snelste was…

Lees verder...