De Vries/Velthove en Edwin Bos winnen strategische 2.4 van Le Mans



De Vries/Velthove en Edwin Bos winnen strategische 2.4 van Le Mans


Na de 2.4 van Daytona aan het begin van dit jaar, stond afgelopen zondag het tweede Endurance evenement op het programma op het circuit van Le Mans. 43 auto's stonden om 19:50 uur klaar voor 2 uur en 24 minuten racen. Waarbij er een 24 uur cyclus werd gesimuleerd. Niek Jacobs, de zijn auto deelde met Ronald van Dijk, pakte de pole position voor De Vries en Roy de Muinck. In de GTE klasse was het Edwin Bos die de snelste tijd noteerde voor Pascal de Birk en Bas Zwartenbol.

Roy de Muinck toonde echter zijn snelheid in de openingsfase van de race en pakte al snel de leiding en Jacobs niets anders kon doen dan volgen. De verschillen in het LMP2 veld werden al vrij snel gemaakt, hoe anders was dat in het GTE veld waarbij er flink werd geknokt om elke centimeter. Bos en Zwartebol maakte er een mooi gevecht van aan de kop van het veld in de openingsfase van de race. Na 35 minuten ging de Muinck als leider van de wedstrijd naar binnen en dit zou een belangrijk moment worden van de race. Zowel Jacobs als de Muinck moesten na 9 rondes naar binnen, terwijl De Vries en De Jong 10 rondes konden doen in een stint.

Na drie kwartier racen viel de nacht op het Circuit de la Sarthe en werd het tempo verder opgeschroeft. Edwin Bos leidde nog altijd in zijn Ferrari, gevolgt door Matthieu Decrop in de Porsche. Tracklimits zouden uiteindelijk ook een belangrijke rol gaan spelen in het verloop van de race. Bij de 5e waarschuwing volgde een drive-trough penalty, iets wat diverse rijders zou overkomen.

Walther Berk en Bert Philippi kwamen hard in aanraking met elkaar met nog iets minder dan een uur te gaan. Een misverstand met blauwe vlaggen zorgde ervoor dat beide heren lang in de pits stonden voor reparaties. Met nog 45 minuten te gaan moest De Muinck naar binnen en werd duidelijk dat hij het niet ging halen tot aan de vlag. Ronald van Dijk, die het stuur had overgenomen van Niek Jacobs, ging een ronde later en het zou spannend gaan worden of hij het wel zou gaan halen.

Een hachelijk moment voor de leiders in de GTE in de laatste 30 minuten van de race. Matthieu Decrop, die geen banden wisselde voor zijn laatste stint, wilde een aanval plegen maar zag de snel naderende Roy de Muinck over het hoofd en dit resulteerde in een flinke klap in de muur. Waarbij het Bos meenam. Beide heren moesten met schade verder, waarbij het uiteindelijk Bos was die de strijd wist te winnen. Decrop viel uiteindelijk terug naar P3 vanwege een drive-trough penalty.

In de LMP2 zat het venijn in de staart. De Muinck moest nog naar binnen voor een splash & dash en kwam achter Wilbert Velthove de baan op als 3e. Van Dijk leek opweg naar de overwinning, maar ook hij moest nog naar binnen voor wat extra brandstof en viel terug naar plek 4. De Muinck zette alles op alles om de leiding weer terug te pakken, verremde zich en spinde in de laatste ronde van de wedstrijd. Robin de Jong profiteerde hier van en werd uiteindelijk tweede. Na de overwinning op Daytona aan het begin van het jaar en de 1-3 tijdens de afgelopen SRVN 500 is het een uitstekende zomer voor Mark de Vries en Wilbert Velthove.


De inschrijvingen voor het SRVN 2020-II seizoen zijn open! Stel jouw team samen, kies één of meerdere klassen en maak je klaar voor de start!

Lees verder...

De laatste van drie races in de SRVN ZomerCup van de Nissan GT500 werd verreden op het nieuwe S397 circuit van Portland. Kevin Heijnen startte deze sl…

Lees verder...

De slotrace van de Porsche ZomerCup werd verreden op het machtige circuit van Bathurst. Met Frank Hamming die als kampioenschapsleider prima zaken dee…

Lees verder...

Na de 2.4-uursraces eerder dit jaar op Daytona en Le Mans rijden we dit keer op Road America, de historische baan, met ongewijzigde layout sinds 1955.…

Lees verder...